l’Ardechoise 2017

hoofdingLUKEBIKERS @ L”Ardéchoise

Eerst over hoe het begon…   Zeven jaar geleden rijdt een illustere dokter :-):-) uit Nederland de vierdaagse fietsmarathon l’Ardéchoise.  Deze man verhuist datzelfde jaar nog naar België en het toeval wil dat hij net over lukebiker 1 in de Lavendellaan gaat wonen. Al snel werden deze twee fietsfanaten naast beste buren ook échte boezemvrienden. De buurman waar ik het hier over heb, is natuurlijk Bastiaan Molleman. Een jaar later rijden ze samen l’Ardéchoise dit in gezelschap van Erwin, zijn aangenomen zoon “bij wijze van spreken”. De vader van Erwin had immers een jaar eerder in vergelijkbare omstandigheden als Luc een hartfalen tijdens een uitje op de fiets en overleed aan Monida eind augustus 2011. Iedereen weet natuurlijk wat er 2 jaar later gebeurde begin september. Vreemd toeval ?  Hieruit is wel het idee ontstaan om ‘den Ardechoise’ te rijden als herdenking voor Luc. Mijn éérste keer was dus in juni 2014. Zonder al teveel voorbereiding  samen met Bas, Erwin, Gert en Guy (collega van Erwin & Gert). Ook 2015 en 2016 waren we van de partij.

Verslag  2017:

Deelnemers: Joris Vanwesenbeeck, Bas Molleman, Erwin Van Everbroeck ,Gert Van Everbroeck, Ivan Deckers en mezelf Leo.

Start en aankomst zoals steeds in St –Félicien. Klaar voor dikke 600km en een kleine 11000hm. Voor degene die de kilometers of hoogtemeters

IMG_4188.JPGbeangstigend werken, je heb keuzes zat en bent dus niet verplicht om alles  van het parcours af te leggen. Van 1 dag tot 4 dagen, wij hebben elke keer de vier dagen gekozen en daar heb je ook 2 mogelijke parcours, les Gorges of la méridionale. Heb ze nu beide 2 keer gereden. Bas is al aan zijn 7de deelname en de keer met Luk en Erwin hebben ze de afstand van de 4 dagen in 3 dagen gereden. Een 200km en gem 3500hm per dag. Meer info,  http://www.ardechoise.com/

Al eind december begint de voorbereiding, dan opent de inschrijving, en hoe sneller je bent hoe korter je slaaplocaties aan het parcours. En dat apprecieer je wel na 150km op de fiets :-). Dan trainen tot week voor l’Ardéchoise . Wat voor sommige beter was gelukt dan andere, wegens omstandigheden. Maandag fietsen verzamelen, dinsdag vroeg op, 6u vertrek voor ong 900km in de auto, heel leuk. Na aankomst eerst onze startnummer afhalen en dan bagage afgeven voor de 4 dagen en dan naar slaapplek.

• Dag 1: St –Félicien – Privas

Na 30km hadden we al ons eerste probleem in steile afdaling. Erwin trekt voorrem over net in bocht, ik hang er achter en zie hoe hij het

corrigeert met sprong van zijn achterwiel, klasse!! Even rustig repareren en genieten van de sfeer in het eerste gastdorp. Top sfeer!! Eerste dag nog een paar problemen: bij Joris de Crank eraf gevallen, bij Bas carbon wielset kapot (nieuwe set moeten kopen), het kon ni op. Maar mede door de sfeer in alle dorpen worden al deze problemen snel vergeten en konden we verder naar onze eindbestemming van de dag. Aangekomen in het hotel waren we ook de wolkbreuk snel vergeten, door paar biertjes, en de karaffen rosé. Na het eten nog een super gezellig avondje op terrasje van hotel. Dit trok den “james” aan, nog een feestvarken :-). Na nog is 4 “giraffen” rosé, werden we aangemaand om toch wat stiller te zijn, de meesten lagen immers al 3u in hun bed.

• Dag 2: Privas – Rosieres

The day after, onze Joris had toch net iets te diep in laatste karaf gekeken :-):-). Da was geen succes, en net na vertrek staat er een zeer mooie klim van 10km op het programma, gemiddeld stijgind: 5%. Boven op het plateau gaat het glooiend verder op de grote plateau!!! Super gevoel, en genieten van de omgeving, top!!! Rustig rij te verder naar de Gorges van l’Ardechoise.

Dan volgt een super afdalen richting Vallon pont d’ Arc. Nieuwe asfalt, tour de france is daar 2 jaar geleden gebaseerd, dus knallen, lekker lekker. Tot Ivan op steen rijdt, nog geen 10m verder klapband, gelukkig al wa snelheid uit zijn fiets en alles loopt goed af. Sommige komen slechter weg.

Ff lekker lunchen in het volgende dorpje, en verder, prachtig stuk, bijna vlak langs de Georges, ni normaal zo mooi, en cabriogevoel !!! Gert op kop, en wij achter zijn brede schouders uit de wind tegen 30km/h licht bergop. Net zoals gisteren vandaag bijna 40°C en rond 15u krijgen we een heerlijk verfrissend warmteonweer, met hagel en alles erop en eraan. Gelukkig heb ik samen met Erwin en Joris, die zijn kater nog ni helemaal heeft weggetrapt een stuk afgesneden en genieten wij al op terrasje van camping van paar blauwe Chimays. Onze binken Bas, Gert en Ivan doen er nog snel even 3 klimmetjes bij. Zonder ons konden ze eens deftig doortrekken :-):-):-). Ook deze avond op de camping supersfeer, zelfs de serveerster zover gekregen om aantal onzichtbare tatoes te onthullen, en ja hoor sloten rosé vloeide er…

• Dag 3: Rosieres – St-Eulalie

Na een korte nacht buiten onder een fantastische sterrenhemel, wegens veel te warm in bungalow, staan er vandaag vele  mooie klimmetjes op het programma. Vandaag de meeste hoogtemeters van alle dagen in een prachtige omgeving.

Onze binken, vergezeld van een herstelde Joris, doen de super afdaling naar het dorpje Luc, en dat net op zijn verjaardag 16 juni. Dan volgt er zware klim richting Col de Besse  en van daaruit vertrekt er een extra lus van een dikke 3u. Erwin en ik bedanken en wachten onze binken op aan een terrasje in Col de Besse.

Wanneer het groepje aankomt vertrekken Erwin en ik verder richting St-Eulalie , de binken eten rustig een lunchke in Col de Besse en knallen dan het gat van 40min dicht op ons. Op 8km voor St-Eulalie doen we samen terrasje met een paar lekkere ricards.

IMG-20170619-WA0022

St-Eulalie blijkt één van de mooie dorpjes te zijn met veel sfeer en een leuke kleinschalige aanpak. Eten in refter schooltje, basic maaltijd 4-gangen, maar super lekker en overvloedig , genieten. Daarna de 2 plaatselijke caféetjes onveilig gemaakt, en deze topdag in stijl afgesloten en geklonken op onze Luc, wat een gemis… Twee man zakken nog stevig door en gaan nog voluit voor de plaatselijke brandewijn, op basis van “most”. Wederom een topdag, echter ene met veel emoties.

IMG-20170614-WA0001

• Dag 4: St-Eulalie – St-Felicien

St-Eulalie vroeg verlaten vandaag zodat we op tijd aan de finish zouden aankomen. Eerst nog paar klimmen, en dan volgt er een afdaling van ongeveer een halfuur,  ni normaal, zo mooi. We verlaten de Montagne l’Ardéche, hoogte van 1500m en op laatste dag komen alle toeren samen, de 4daagse, 3daagse, enz, dus dit jaar 15520 deelnemers. Laatste 40km richting St-Felicien zijn autovrijgemaakt en kan je lekker knallen en alle bochten afsnijden. Na een lange bijtrapafdaling nog een paar laatste klimmen, waarvan één pittige van 8% en dan is het afdalen naar St-Felicien. In de laatste bijtrapafdaling mijn voorderailleur losgekomen zodat ik niet meer op grote plateau kon schakelen :-(:-(. Dat is even balen, maar gelukkig is het de laatste afdaling en bollen we zo over de streep.

IMG-20170619-WA0069

Nog even de bagage ophalen, Bas zijn kapot wielset zoeken, Joris sleutel kwijt fietsrek, auto’s hertassen, fietsrek in koffer :-):-). Genieten we na met enkele regionale producten, lekkere kersen en honingbier :-):-)

Wat is dat LEKKER, wat een top editie, hop naar volgende !!!

14-17/06/2017 – l’Ardechoise 2017

Joris-Bas-Erwin-Gert-Ivan-Leo

Een gedachte over “l’Ardechoise 2017

Voeg uw reactie toe

1. Bedankt voor dit mooie verslag, leuk om te lezen, en ook nuttige info.

Je schrijft : We hebben elke keer de vier dagen gekozen en daar heb je ook 2 mogelijke parcours, les Gorges of la méridionale. Heb ze nu beide 2 keer gereden.

Welke van de parcours is het leukst, qua uitdaging en genieten, zou je er een aanraden?